Cornelis Koning
1893 - 1951

Zelfportret met rode mantel

Zelfportret Cornelis Koning
"Zelfportret met rode mantel" - 1941
Gesigneerd linksonder CKoning 1941
Olieverf op linnen
40 x 65 cm (B x H)

In 1983 bracht ik een bezoek aan de Zaanse schilder Jan de Boer (1902 - 1988) en zijn vrouw Jans die in Zaandam in een prachtig houten huis woonden. Jan de Boer was in zijn jonge jaren bevriend met Cornelis Koning. De Boer die lang als huisschilder heeft gewerkt, was in zijn schilderkunst sober van opzet, vereenvoudigend en ingehouden van kleur, beïnvloed door Koning, Jaap Kaal en Cor Dik.
De Boer was een groot bewonderaar van het werk van Koning en kwam in het bezit van een aantal prachtige olieverfschilderijen.
De Typhoon van 3 september 1970 wijdde een artikel aan zijn verzameling. Journalist W.P. Groot vermeldt met nadruk dat het om 20 schilderijen ging die "allang een plaats in een Zaans museum hadden moeten krijgen".
Koning kreeg op dat moment en ook in het verleden weinig erkenning meende de schrijver: ..."Dat gebeurde trouwens evenmin in de jaren twintig toen Cornelis Koning honger leed. Hij kreeg een zak rijst van de vader van de schilder Cees Bolding en liep als gevolg daarvan een darmstoornis op, waarvan hij in een ziekenhuis moest worden verlost....".

Door het huis verspreid hingen de doeken van Koning aan de wanden, of stonden onder er tegenaan. Achterin het huis had Jan de Boer zijn atelier en daar hing het zelfportret met rode mantel. Het doek had nog de originele lijst. Koning liet zijn schilderijen wel voorzien door zijn lijstenmaker van een passende houten lijst, maar zette er dan zelf nog met verdunde verf een kleur op.
Het zelfportret kon ik van Jan de Boer kopen en was het allereerste schilderij in mijn eigen verzameling.

Het doek is bijzonder in zijn afmetingen en geschilderd met verdunde olieverf.
Aan dit zelfportret met de opvallende mantel ging een reeks van getekende voorstudies vooraf. Telkens portretteert hij zichzelf in een getemperd licht. Zoals hij tekent met losse potloodlijnen, schildert hij zichzelf met losse, speelse kleurvlekken. Opvallend is de warmrode kleur van de mantel die over de grijze jas hangt.
Ik heb me ooit afgevraagd: Waarom die jas, die een kamerjas moet zijn geweest, over een andere jas, totdat iemand me zei dat de reden "de kou in het atelier" wel eens geweest kon zijn.