Cornelis Koning
1893 - 1951

Boederij met sloot in Giethoorn

Werk Boederij met sloot in Giethoorn van Cornelis Koning

"Boederij met sloot in Giethoorn", olieverf op linnen, 54 x 76 cm
Werk In de stal van Cornelis Koning
"In de stal", gemengde techniek op papier, 37 x 46 cm
Werk Vrouw op een brug van Cornelis Koning
"Vrouw op een brug", potlood op papier

In de zomer van 1944 logeerden de kunstenaar en zijn vrouw bij Zr. Deborah (Bori) Vis in het huis de 'Geythorn' aan het Binnenpad 65 in Giethoorn - Zuid. Dat beviel heel goed van beide kanten en het verblijf kon verlengd worden tot voorjaar '45 omdat kunstliefhebster Deborah Vis een schilderij van Koning kocht.
In het schilderachtige Giethoorn in Overijssel, omgeven door een uniek merengebied dat herinneringen opriep aan zijn geboortedorp Zaandijk, kon de kunstenaar weer op adem komen. Hij tekende en schilderde er de tussen hoge bomen verscholen boerderijen met schuren en de talloze bruggen en vonders - het moeten er in die tijd wel een honderd geweest zijn - over de gracht met de punters en roeiboten. 
In Giethoorn leerde hij verschillende mensen kennen waaronder zijn jongere collega Piet Zwiers (1907 - 1965). Samen trokken ze er wel op uit om buiten te tekenen en te schilderen. En natuurlijk werd er door beiden veel gesproken over de vraag hoe het verder moest met Nederland, de schilderkunst en de positie van de kunstenaar in de nieuwe maatschappij als de oorlog eenmaal voorbij zou zijn.
De schilderijen die er tijdens zijn eerste verblijf ontstaan zijn vaak nog donker. Koning is niet uit op een topografisch exacte weergave van het geziene, al herkennen we onmiddellijk dat het in Giethoorn gemaakt moet zijn. Van bovenstaand schilderij is de locatie bekend. De schilder zat bij het huis van de familie Willem Mulder en schilderde de noordkant van de boerderij van Jan Broer aan het Binnenpad 73. Het doek is niet gesigneerd of gedateerd. 
Recyclen van materiaal was in die tijd voor Koning noodzaak en heel gewoon. Het spieraam van het schilderij werd door de kunstenaar vergroot met een latje aan de zijkant waardoor het passend werd gemaakt voor een bestaande houten lijst. Het vergrootte raam werd opnieuw opgespannen met vertinde kopspijkers. Mogelijk is het schilderij 'Boerderij met sloot in Giethoorn' dat nog steeds zijn favoriete kleuren als gele en rode oker, transparant goudoker en ultramarijn laat zien, ontstaan bij een later bezoek aan de omgeving. Het doek was ooit in het bezit van Deborah Vis.

De sfeer in het nog niet door de vele toeristen bezochte Giethoorn en de mogelijkheid om er te tekenen en te schilderen is voor Koning reden er terug te keren. Dat doet hij ook nog in 1951, drie maanden vóór zijn overlijden. Hij moet er zich op verheugd hebben. Zaterdag 1 september moet hij de huur opsturen, zo noteert hij in zijn aantekeningenboekje, koopt op krediet tekenmateriaal bij Stapper & Koeman in de Kinkerstraat en heeft dan nog een schuld staan van ruim 44 gulden. Op zondag schrijft hij, om niks te vergeten, wat er zoal in de koffers moet: teken- en schildersspullen, zijn adressenboekje en ook een boek en een krant.  Verder een stoeltje, een houten schot, plakband en gluton. Er gaan ook 3 schilderijen mee voor Bori Vis, misschien wel om de verblijfskosten mee te betalen. Op maandag moet hij nog naar de kruidenier voor "versch roggebrood en een pakje vermicellisoep", brengt schilderijen weg naar het Stedelijk Museum -een landschapsschilderij werd voor het museum aangekocht door B&W van Amsterdam - haalt geld op bij Arti, vraagt wanneer hij werk moet inzenden voor de Najaarstentoonstelling en brengt de koffers naar Van Gend & Loos. Dinsdag 4 september vertrekt hij naar Giethoorn.